7 noiembrie 2024

spot_img

Cererea premierului Cîțu de retragere a dosarului Roșia Montană de la UNESCO aruncă în aer șansele României la ICSID

30 iunie 2021 – Comunitatea Declic și Mining Watch România condamnă ferm solicitarea premierului Florin Cîțu de a retrage dosarul Roșia Montană de la UNESCO. Dacă acest lucru se întâmplă, evaluarea și dosarul aflate acum pe masa Comitetului [1] vor fi pierdute definitiv.

“Prim-ministrul Cîțu prejudiciază în mod semnificativ interesele și apărarea României în arbitrajul internațional, alimentând argumentația companiei miniere. Este inadmisibil ca și acest Guvern să joace după cum cântă Gabriel Resources, aruncând în aer toate eforturile făcute pentru câștigarea arbitrajului. Actiunile neinspirate ale premierului ne pot costa nu mai puțin de 5,7 miliarde de dolari canadieni, adică valoarea compensațiilor pe care le cere compania minieră de la statul român, în procedura de arbitraj”, a declarat Tudor Brădățan, director executiv Declic.

Premierul Florin Cîțu calcă pe urmele politicienilor precum Traian Băsescu, Victor Ponta sau Viorica Dăncilă, devenind cel mai nou susținător al exploatării cu cianuri de la Roșia Montană. În ședința Coaliției de Guvernare din 28 iunie, Florin Cîțu a propus partenerilor de guvernare retragerea dosarului Roșia Montană de la UNESCO, după ce parlamentarii PNL de Alba i-au cerut public acest lucru. Practic, soarta Roșiei Montane se joacă pe câteva voturi de sprijin pentru Florin Cîțu în alegerile interne din partidul său. 

Discuțiile din Coaliția de guvernare nu s-au finalizat, urmând să fie continuate la următoarea ședință comună. Împotriva solicitării premierului s-a poziționat USR PLUS, prin vicepremierul Dan Barna și co-președintele Dacian Cioloș. Liderul UDMR nu a făcut nicio remarcă privind Roșia Montană, dar este cel care a semnat în 2011 certificatul de descărcare arheologică a masivului Cârnic din Roșia Montană, pe vremea când era ministru al Culturii.

Potrivit unor surse din PNL, premierul Cîțu își motivează solicitarea de retragere a dosarului prin litigiul dintre statul român și Gabriel Resources. Arbitrajul a devenit din nou scuza perfectă pentru a masca înțelegerile politice cu compania minieră. Aceeași scuză a fost folosită și de guvernul Dăncilă care a cerut în plenul Comitetului UNESCO amânarea unei decizii în 2018 [2].

Însă acum, trei ani mai târziu, Florin Cîțu n-ar trebui să-și mai permită să vină în spațiul public cu astfel de motive, deoarece ele contravin argumentării juridice a caselor de avocatură Lalive (Elveția) și Leaua (România), angajate de statul român în procesul internațional. Documente publice din arbitraj susțin că: “Nici Lista Monumentelor Istorice din 2015, nici cererea UNESCO, ambele anterioare inițierii arbitrajului, nu reflectă o hotărâre a statului de a nu permite proiectul. Mai mult decât atât, RMGC este singura vinovată pentru orice presupus impediment de a obține autorizațiile de construcție pentru proiect” (24 mai 2019) [3] sau “Cererea pentru ca Roșia Montană să devină sit UNESCO nu are impact asupra proiectului”(22 februarie 2018) [4].

Toate aceste solicitări de retragere a dosarului, susținute de premierul Cîțu, afectează grav poziția statului român în fața Tribunalului arbitral. Arată că oficialii români nu susțin argumentația firmei de avocatură și că implicit aprobă argumentația prezentată de Gabriel Resources. Acest fragment extras din pledoaria companiei miniere confirmă că aceasta s-a folosit și în trecut de astfel de declarații sau decizii politice în fața arbitrilor: “Înțelegând bine că cererea către UNESCO este o agravare suplimentară a problemelor aflate în litigiu, Guvernul însuși a decis să solicite în 2018 amânarea examinării de către UNESCO a cererii sale până la soluționarea acestui arbitraj ICSID” (Gabriel Resources, 18 februarie 2021) [5].

“De fiecare dată când premierul Cîțu deschide gura pe tema Roșiei Montane, șansele noastre la ICSID scad. Și nu doar atât, asistăm la o nouă trădare. Premierul Cîțu trebuie să își asume toate consecințele acestor declarații și acțiuni: pierderea procesului de la Washington, simultan cu îngroparea șanselor la dezvoltare durabilă, recunoaștere internațională și prosperitate pentru comunitatea din Roșia Montană”, a declarat Roxana Pencea, membru fondator Mining Watch România.

Note:

[1] III.F. Withdrawal of nomination, paragraful 152 din Operational Guidelines for the Implementation of the World Heritage Convention stipulează aceea că o eventuală revenire în fața Comitetului presupune elaborarea unui nou dosar care este considerat ”o nouă nominalizare” și care trebuie să parcurgă din nou întreaga procedură de evaluare.
[2] iulie 2018
[3] Neither the 2015 LHM nor the UNESCO application, both postdating the initiation of the arbitration, reflect a determination not to permit the Project (Sections 3.6.2.2 and 3.6.2.3). Furthermore, RMGC only has itself to blame for any alleged impediment to obtain the delivery of building permits for the Project, Lalive, pag 213, http://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS12932_En.pdf
[4]
The Application for Roşia Montană to Become a UNESCO World Heritage Site Does Not Impact the Project – pag 159, http://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS11550_En.pdf
[5]
Understanding full well that the UNESCO application is a further aggravation of the issues in dispute in this arbitration, the Government itself decided to request postponement of UNESCO’s consideration of its application until the settlement of this ICSID arbitration, Gabriel Resources, pag 11, notă subsol 28, http://icsidfiles.worldbank.org/icsid/ICSIDBLOBS/OnlineAwards/C4706/DS16152_En.pdf

Informații suplimentare:

Comitetul UNESCO se întrunește între 24-27 iulie 2021 pentru a discuta nominalizările pentru Lista Patrimoniului Mondial. Dosarul Roșia Montană se află pe ordinea de zi a Comitetului la poziția 17, din cele 26 de nominalizări programate.

Dosarul „Peisajul Cultural Minier la Roșia Montană” a fost trimis către UNESCO pe 4 ianuarie 2017 de către ministrul Culturii, Corina Șuteu, în ultimele zile de mandat ale Guvernului Cioloș.

În iunie 2018, guvernul Dăncilă a solicitat în mod rușinos amânarea dosarului în plenul Comitetului UNESCO. Solicitarea a fost aprobată cu mențiunea că acesta trebuie retrimis în maximum trei ani, altfel recomandarea de înscriere va expira.

În ultima zi a lui ianuarie 2020, guvernul Ludovic Orban a reluat procedura pentru UNESCO.

Nominalizarea se află acum pe ordinea de zi a Comitetului UNESCO, cu recomandare de înscriere din partea ICOMOS, organism consultativ de specialitate al UNESCO. Ca și în 2018, ICOMOS recomandă, simultan cu includerea pe Lista Patrimoniului Mondial, și includerea în Lista Patrimoniului Mondial în Pericol. 

 

Ai mai putea citi

Ne gasiti si pe

9,020FaniÎmi place
544CititoriConectați-vă
2,830AbonațiAbonați-vă
spot_img

Cele mai recente articole