Campaign toolkit
Această pagină este dedicată activismului împotriva mineritului cu cianuri. Vom adăuga noi instrumente pe măsură ce campania progresează, însă dacă aveți sugestii sau cereri specifice, vă rugăm să ne contactați și vom încerca să răspundem pozitiv.
Dacă nu ați făcut deja acest lucru, vă rugăm să vă înscrieți pentru a primi newsletterul România fără Cianură, astfel încât să primiți informații despre cele mai recente acțiuni și activități ale rețelei de organizații Mining Watch România.
Ghid pentru implicare și participare la luarea deciziilor privind aprobarea proiectelor de minerit
Acest ghid descrie aspecte ale procesului de exploatare, pericolele la care sunteţi expuși atunci când companiile miniere doresc să opereze în respectiva comunitate și câteva moduri în care puteți lupta. Ghidul este destinat utilizării de către cetăţenii direct afectați din comunitățile locale, dar şi de către organizaţii non-guvernamentale pentru planificarea de acțiuni locale sau pentru a acționa la nivel național și internațional.
Fișe informative, rapoarte și publicații
Postere și bannere
Elemente grafice și logo-uri
Următoarele logo-uri pot fi utilizate exclusiv pentru promovarea mesajelor campaniilor pe care le reprezintă.
România fără Cianură
Logo vectorial România fără Cianură
Certej fără Cianură
Logo vectorial Certej fără cianură
Salvați Roșia Montană
Logo vectorial, color, Salvați Roșia Montană
Logo vectorial, alb-negru, Salvați Roșia Montană
Mining Watch România
Logo vectorial Mining Watch România
Bang Ban Cyanide
Logo vectorial Bang Ban Cyanide
Recomandări în utilizarea simbolurilor vizuale
Fiecare logo esențializează principalele caracteristici ale identității fiecărei campanii în parte, fiind compus din două elemente de bază: titlu și pictogramă. Ansamblul este destinat identificării imediate de către public. Fiecare pictogramă este concepută ca un simbol distinctiv, ușor de recunoscut și de reținut.
În reproducerea logo-ului trebuie respectate următoarele aspecte:
1. Reprezentarea acestuia în diverse medii, cere flexibilitatea formei. Din acest motiv, este recomandat ca logo-ul să fie utilizat în una din cele două variante uzuale de reprezentare: pe orizontală sau pe verticală.
2. Logo-ul trebuie evidențiat cu fiecare ocazie, iar obstrucționarea vizibilității acestuia trebuie minimizată. Elemente grafice adiacente, transversale sau în imediata vecinătate a logo-ului sunt de evitat.
3. Nu aduceți modificări logo-ului prin adăugarea sau înlăturarea de elemente grafice. Proporțiile acestuia nu trebuie niciodată alterate.
4. Caracterul din scrisul titlului nu trebuie niciodată înlocuit. Nu este permisă recreerea sau utilizarea scrisului, în alt mod decât cel prezentat dmai sus.
5. Logo-ul trebuie să fie redat atât prin simbol, cât și prin scris. Utilizarea singulară a logo-ului trebuie evitată, excpeția unor cazuri punctuale.
Fiecare logo este alcătuit din simbol și titlu, bazându-se pe diferite combinații de culori. Recomandăm utilizarea versiunii prezentate mai sus în majoritatea cazurilor. În compozițiile care conțin un număr mare de culori, se va folosi varianta logoului în care titlul apare cu culoarea neagră. În situația în care se optează pentru imprimarea cu negru a logo-ului, se va utiliza negru 100%, evitându-se nuanțele de gri.
Stickere, insigne și tricouri
România fără Cianură
Sticker România fără Cianură
Campania Salvați Roșia Montană
Tricou Salvați Roșia Montană
Sticker Salvați Roșia Montană
Sticker transparent Salvați Roșia Montană
Inițiază un protest - ghid practic
Cum să sprijini o cauză dreaptă și oamenii buni ce nu se supun legilor proaste
1. Informează-te!
Orice poziție asumată are nevoie de argumente, mai ales o cauză dreaptă. Informează-te de pe site-ul Mining Watch România – www.miningwatch.ro/sitenou și rămâi la curent cu noutățile abonându-te la notificările paginii facebook România fără cianură. Informarea precară aduce prejudicii și nu beneficii!
2. Cunoaște-ți drepturile!
Exprimarea opiniilor prin proteste în spații publice este un gest de solidaritate și civism democratic. Totodată, exprimarea liberă, dreptul la informație și libera participare la întruniri publice sunt garantate de Constituția României. (art. 30, 32 și 39).
3. Alege tipul de protest – spontan sau notificat
Legea nr. 60/1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice oferă informațiile necesare pentru a alege între un protest spontan sau unul anunțat autorităților. Legea nu prevede autorizarea unui protest, ci doar notificarea prealabilă la Primăria localității cu trei zile înainte de desfășurarea evenimentului. Mai mult decât atât, nu trebuie declarate în prealabil adunările publice culturale, artistice, sportive, religioase sau comemorative (Art. 3). Nota bene: Prin urmare legea nu prevede obligativitatea obținerii unei ‘aprobări’ din partea Primariei. Primaria poate interzice adunarea publică, doar în cazurile excepționale prevăzute tot de lege la Art. 5 și Art. 9, iar decizia prin care se interzice adunarea publică trebuie comunicată organizatorilor în termen de 2 zile de la data înregistrării adunării publice.
4. Alege o locație
Asigură-te că locația aleasă este una cu vizibilitate crescută, cu trafic sporit și cu spațiu suficient pentru număr crescut de cetățeni.
5. Fixează o oră și o zi
Anunță ora și ziua protestului. Ca inițiator, trebuie să fii acolo în tot acest interval de timp, chiar dacă participanții vor veni și vor pleca.
6. Invită prieteni și promovează protestul!
Începe prin a crea un eveniment pe Facebook. Trimite un tweet pe Twitter. Scrie emailuri către cunoascuți și trimite sms-uri către întreaga agendă. Imprimă logo-ul campaniei, desenează sau scrie-l pe un carton sau pe o pânză și precizează ora și locația de întâlnire. Afișează aceste mini afișe în locurile foarte vizibile din orașul tău.
7. Pregătește pancarte
Folosește cartoane, culori, vopsele, pânză, orice material pe care poți să scrii un mesaj. Inspiră-te din kitul de activism al campaniei: thttps://miningwatch.ro/sitenou/kit-de-activism/
Nu ezita să planifici o mică reuniune cu prietenii pentru pregătirea mesajelor și a pancartelor.
8. Cum va arăta protestul?
Vor exista vorbitori? Poți face rost de o portavoce? Se va sta într-un singur loc sau se va porni într-un marș? Va fi muzica? (invitați muzicieni). Ai făcut un plan cu ceea ce se întâmplă în ziua protestului – unde, de către cine și cum? Ai comunicat celor doritori să se implice în organizare acest plan?
9. Implică mai mulți cetățeni!
Invită persoanele interesate la o întrunire de planificare. Stabiliți împreună rolurile în echipă. Hotărâți în grup cine ia cuvântul, cine aduce pancarte, cine face curățenie la sfârșitul protestului, cine se asigură că protestarii țin ritmul și fac zgomot .
10. Pregătiri pentru ultimul minut.
Reamintește tuturor ziua și ora evenimentului! Încearcă să obții cât mai multe confirmări! Verifică cine ce va aduce: sistem de sunet, pancarte, saci de gunoi, pliante.
11. Ziua protestului
>> Fii pregătit să răspunzi întrebărilor trecătorilor sau presei. Răspunde scurt, cuviincios și la obiect întrebărilor reporterilor. Cunoaște-ți argumentele!
>> Protestele sunt pașnice și nonviolente. Dacă ești ținta unei agresiuni abuzive al unui membru al forțelor de ordine așează-te, retrage-te, cere să fii tratat corect.
>> Nu răspunde la inițiative ale agitatorilor ce încearcă discreditarea manifestației, folosește un limbaj cuviincios.
>> Nu consuma băuturi alcoolice, nu îți aduce apa în recipiente cu etichete de produse alcoolice. Roagă-i și pe cei din jurul tău să respecte aceste cerințe.
Promovare în social media
Mining Watch România folosește instrumente de social media pentru a inspira, educa și spune povestea comunităților vizate de proiecte miniere aurifere.
Twitter @MiningWatchRo
Ne găsești pe Twitter la www.twitter.com/MiningWatchRo
Scriem tweet-uri sub acest nume: @MiningWatchRo
Cum te poți conecta cu noi pe Twitter?
>> Follow us @MiningWatchRo. Vei primi cele mai proaspete știri; de asemenea, redistribuim informații din alte surse, inclusiv povestiri, clipuri video, rapoarte, articole de presă și fotografii.
>> Promovează și tu unul din hastagurile noastre preferate: #faracianura, #bancyanide #endtoxicmines
Facebook România fără cianură
Ne găsești pe Facebook la https://www.facebook.com/romaniafaracianura
Cum te poți conecta cu noi pe Facebook?
>> Like/ Îmi place pagina de mai sus. Selectează să primești notificări printr-un click ulterior al butonului Like/ Îmi place. Conținutul este actualizat aproape zilnic și spre deosebire de contul de Twitter, pe Facebook ne poți împărtăși opinia ta prin mesaje și comentarii.
>> Dacă conținutul unei postări ți se pare interesant, nu uita să-l share/ distribui prietenilor.
Redirecționează 3,5%
La fel ca în anii trecuți, Codul Fiscal permite fiecărui cetățean direcționarea a 3,5% din impozitul pe venit, plătit statului, către organizațiile non-guvernamentale.
Formularele de mai sus sunt precompletate cu datele Asociației Centrul Independent pentru Dezvoltarea Resurselor de Mediu.
Denumire entitate nonprofit / unitate de cult:
CENTRUL INDEPENDENT PENTRU DEZVOLTAREA RESURSELOR DE MEDIU
Codul de identificare fiscală al entității nonprofit / unității de cult:
18876977
Cont bancar (IBAN) al entității nonprofit / unității de cult:
RO46RZBR0000060016429328
Ziarul Apusenii Liberi
Citește Ziarul Apusenii Liberi, ediția Transilvania, teren minat:
Citește și ediția Apusenii Liberi, Dosar MINERIE=SĂRĂCIE
>> Contribuie la transmiterea informaţiei către prieteni, familie şi cunoscuţi. Nu uita că mass-media nu este singura sursă de informare, iar activitatea ta din social media poate informa numeroși prieteni, fără prea mult efort.