Stimate membru al Parlamentului European,
În calitate de membru al Parlamentului European, în curând veți putea decide, prin vot, dacă mecanismul de „soluționare a litigiilor între investitori și stat” (ISDS) ar trebui sau nu să fie inclus în Parteneriatul Transatlantic pentru Comerț și Investiții („TTIP”)
Țările din Centrul și Estul Europei sunt într-o situație unică – sunt singurele state din Europa care au în prezent Tratate Bilaterale de Protecție a Investițiilor cu Statele Unite ale Americii.
Factorii de decizie politică și parlamentarii din țările din Centrul și Estul Europei au susținut până în prezent includerea ISDS-ului în TTIP, argumentând faptul că TTIP oferă o protecție mai bună pentru state decât Tratatele Bilaterale de Protecție a Investițiilor deja în vigoare, acest lucru conducând la posibilitatea creșterii investițiilor.
Acest document oferă dovezi care sugerează că un TTIP care include ISDS va eșua să-și respecte promisiunile și va diminua și mai mult capacitatea de reglementare a țărilor din Europa Centrală și de Est.
Printre argumentele prezentate în document se numără:
- Nu există dovezi clare că, prin includerea ISDS-ului în TTIP, se vor atrage mai multe investiții directe din SUA. Ungaria nu are un Tratat Bilateral de Protecție a Investițiilor cu Statele Unite ale Americii și totuși este țara cu cel mai ridicat număr de investiții străine directe din SUA, din această regiune.
- În timp ce Tratatele Bilaterale de Protecție a Investițiilor existente între SUA și Țările din Europa Centrală și de Est pot fi încheiate în orice moment, semnarea TTIP-ului va bloca aceste state pe perioadă nedeterminată în furnizarea de drepturi extinse pentru investitorii americani, fără a mai exista varianta ca, de exemplu, România să denunțe unilateral un astfel de acord, variantă pe care o avem în prezent – acest lucru reiese din tratatul bilateral pe care Romania îl are cu SUA din 1992 și care poate fi oricând denunțat unilateral.
- Având în vedere experiența de până acum, includerea ISDS în TTIP, va conduce probabil la creșterea numărului de investitori stăini ce vor da în judecată statul la curți de arbitraj internaționale, iar România are experiența pierderii unor astfel de procese (cazul Micula).
- Propunerea Uniunii Europene pentru reforma ISDS nu schimbă cu nimic regimul de protecție a investitorilor și nu va proteja în niciun fel dreptul guvernelor de a reglementa.
- Existența Tratatelor Bilaterale de Investiții între statele membre UE nu justifică includerea ISDS în TTIP.
- Tratatele Bilaterale de Investiții existente între state membre UE și SUA, au fost semnate în contexte și momente total diferite de cele actuale. În loc de validarea și reconfirmarea unui sistem defectuos prin includerea ISDS în TTIP, guvernele din Europa de Est și Centrală ar trebui să adere la numărul tot mai mare de țări care-și regândesc politica în domeniul investițiilor.
În calitatea de membru în Parlamentul European, vă rugăm să luați în considerare aceste dovezi și să respingeți includerea ISDS-ului în TTIP.
Dacă aveți întrebări sau doriți mai multe informații legate de această problemă, vă rog să nu ezitați să luați legatura cu noi. Mulțumesc pentru atenția pe care o acordați acestei probleme!
Materialul detaliat în limba engleză se poate downloada de aici: http://www.tni.org/CEEpositionISDSinTTIP
Cu respect,
Mining Watch România