29 iunie 2022

Guvernul României reia legea exproprierii naționale

12 octombrie 2017 – Ministerul Economiei a pus în dezbatere publică o nouă lege a minelor care reia prevederile legii toxice din 2013 [1]. Legea specială pentru Roșia Montană revine și este extinsă întregii industrii miniere (de la carierele de piatră la cele de uraniu și cupru).

“Guvernul României și industria minieră nu renunță la legea expropierii naționale. S-a făcut un nou proiect de lege de care beneficiază în egală măsură Roșia Montană Gold Corporation, Deva Gold sau Samax România. Pe parcursul elaborării noii legi, organizațiile au fost exluse din grupul interministerial de lucru pentru a nu deranja afacerile dintre oficialii români și reprezentanții industriei,” a declarat Roxana Pencea Brădățan din partea Mining Watch România.

Mining Watch România și-a manifestat interesul de a participa în grupul de lucru ministerial încă din luna iulie 2016. Cu toate acestea, i-a fost refuzată participarea. “Este revoltător acum să vedem în expunerea de motive că ‘au participat toate ONG-urile interesate, Ministerul Economiei fiind deschis la toate propunerile constructive ale acestora’”, a adăgat Roxana Pencea Brădățan [2].

Campania Salvați Roșia Montană și rețeaua Mining Watch condamnă modul de elaborare al noului proiect de lege, care a exclus organizațiile de mediu sau pe cele ce lucrează în comunități direct afectate de minerit.

Dacă această nouă lege ar fi adoptată, avizarea exploatărilor precum cele de la Certej, Roșia Montană sau Rovina ar fi simplificată. Legea Minelor ar deveni un amplu compendiu de derogări pentru industria minieră de la legislația în vigoare.

Prevederile proiectului nu au legătură cu scopul declarat în expunerea de motive. Sub pretextul creșterii gradului de siguranță al cetățenilor, proiectul de lege operează de fapt schimbări ce pun grav în pericol dreptul constituțional la protejarea proprietății private. Astfel, proiectul prevede o categorie aparte de resursele minerale de importanţă strategică, a căror exploatare este considerată de interes național și declarată de utilitate publică. Nu se arată ce resurse fac parte din această categorie, iar criteriile foarte vagi listate pentru încadrarea ca resursă strategică permit practic ca orice resursă minerală sa fie considerată astfel. Pentru a cita din textul original, o resursă de interes național este resursa care “contribuie la punerea în aplicare a interesului național”.

“Această încadrare ar permite exproprierea tuturor proprietăților private de pe terenurile necesare realizării exploatărilor miniere (chiar și a lucrărilor adiacente acestor exploatări). Proiectul de lege propune și o procedură de expropriere mult simplificată și accelerată de care se pot servi titularii de licențe miniere pentru a dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor,” a declarat avocat Ștefania Simion.

Aprobarea proiectelor miniere a fost întotdeauna una lipsită de transparență: de la acordarea licențelor, la semnarea contractelor de asociere și mai recent la litigiul statului român cu Gabriel Resources. Sub pretextul fals al creșterii gradului de transparență și participare a cetățenilor la luarea deciziilor privind acordarea concesiunilor miniere, proiectul de lege conferă caracter confidențial tuturor datelor și informațiilor privind licențele miniere.

Mai mult, în motivarea proiectului de lege, ministerul invocă dreptul companiilor miniere la egalitate în fața legii și non-discriminare. În realitate, proiectul de lege conferă acestor companii un statut și privilegii absolut disproporționate, care nu au nimic de a face cu egalitatea în fața legii. De exemplu, companiile miniere ar fi exceptate de la obligația compensării cu terenuri a suprafețelor scoase definitiv din fondul forestier național.

Ridicolul dereglementării este într-atât de mare încât monitorizarea modului în care titularul licenței miniere respectă condițiile impuse prin autorizația de construire a minei este în sarcina… titularului licenței miniere.

Note:

[1] Proiecte în dezbatere publică
[2] Expunerea de motive

Ai mai putea citi

Șah-mat în proiectul minei de la Rovina

Șah-mat în proiectul minei de la Rovina ACTIVIȘTII DE MEDIU blochează exploatarea, după ce au devenit PROPRIETARI pe terenuri cheie din perimetrul minei Această hartă prezintă...

Proiectul minier Rovina & opoziția locală

Proiectul minier Rovina & opoziția locală - hartă interactivă aici. Un nou proiect minier megalomanic este propus în Apuseni, de data aceasta lângă Brad. În...

De ce scad acțiunile Gabriel Resources

În ajunul listării Roșiei Montane la UNESCO, „analiștii” au inundat mass-media, argumentând că o eventuală includere ar avea impact negativ asupra arbitrajului de la...

Ne gasiti si pe

9,020FaniÎmi place
555CititoriConectați-vă
2,890AbonațiAbonați-vă

Cele mai recente articole

Șah-mat în proiectul minei de la Rovina

Șah-mat în proiectul minei de la Rovina ACTIVIȘTII DE MEDIU blochează exploatarea, după ce au devenit PROPRIETARI pe terenuri cheie din perimetrul minei Această hartă prezintă...

Proiectul minier Rovina & opoziția locală

Proiectul minier Rovina & opoziția locală - hartă interactivă aici. Un nou proiect minier megalomanic este propus în Apuseni, de data aceasta lângă Brad. În...

De ce scad acțiunile Gabriel Resources

În ajunul listării Roșiei Montane la UNESCO, „analiștii” au inundat mass-media, argumentând că o eventuală includere ar avea impact negativ asupra arbitrajului de la...

Va pic Guvernul Cîțu testul „Roșia Montană”?

Stimate domnule Florin Cîțu, Stimate domnule Bogdan Gheorghiu, Stimate domnule Ludovic Orban, În contextul discutării pe 24 iulie 2021, în Comitetul Patrimoniului Mondial, a candidaturii Sitului...

Cererea premierului Cîțu de retragere a dosarului Roșia Montană de la UNESCO aruncă în aer șansele României la ICSID

30 iunie 2021 - Comunitatea Declic și Mining Watch România condamnă ferm solicitarea premierului Florin Cîțu de a retrage dosarul Roșia Montană de la...